joostenelvira.reismee.nl

schaatsen en langlaufen - het is winter!

Sinds een week of 2 is het hier in Alexandra ook koud geworden. in de bergen sneeuwt het, en hier heeft het lekker gevroren. de huizen in dit deel van nieuw zeeland zijn dezelfde als die 1000 km naar het noorden op het noordereiland gebouwd worden. daar vriest het nooit, hier wel, en door de fantastische isolatie van het huis mochten we deze week dan ook ervaren hoe is om bevroren waterleidingen te hebben. de warme kraan in de ene douche, de koude kraan in het bad, wasmachine, we hebben er geen logica in kunnen ontdekken. inmiddels werkt het weer, maar het is blijkbaar een veelvoorkomend probleem hier.

maar, het koude weer bracht ook de mogelijkheid om te gaan langlaufen, en ook schaatsen. we trekken wel bekijks met onze nederlandse noren op het ijs. er is hier een mooi meer waar je toch 2 km kunt schaatsen voor je moet omdraaien, het ligt er mooi bij in de bergen. prompt botsen we bijna tegen nog een persoon op noren; een nederlandse man uit Christchurch die al jaren hierheen komt om een paar dagen te schaatsen, zijn voornaam Wytse (frieser kan het toch niet?). voor de rest wordt er veel aan kunstschaatsen gedaan, vooral oudere mensen voeren soms mooie truukjes uit.

het langlaufen was ook een succes, hoewel flink zwaar voor joost. hij had namelijk een slee achter zich hangen, met daarin Elise en Olivier. die vonden het wel prima, lekker ingepakt. het was niet druk en zo hadden we een mooie dag in de zon. inmiddels is het al een paar dagen wat mistig en daardoor blijft het koud.

nog goed nieuws, we zijn inmiddels goedgekeurd als resident, en hebben het felbegeerde papiertje in ons paspoort zitten. ruim op tijd voor ons tripje naar Samoa over 3 weken. daar is het weer aangenaam warm, en bij terugkomst begint zo ongeveer het voorjaar hier. vorig jaar kon vanaf september de korte broek alweer aan; de winter is hier kort, krachtig, en over het algemeen mooi.

Ik ben weer aan het werk, Elise en Olivier gaan 3 dagen per week naar de kinderopvang, en Elise is traag maar gestaag aan het groeien, dus dat gaat allemaal prima.

we wensen jullie nog een mooie zomer toe, we horen af en toe weerberichten die nogal wisselen, hopelijk zet het mooie weer nu wel door!

groeten,

Joost, Elvira, Olivier en Elise

Peter Van Eenoo

Hier vooral regen, hopelijk binnenkort wat zomerweer. Blij dat alles goed gaat met Elise en dat de problemen met de overheid achter de rug zijn. Joost, knap van je om zo'n slede verder te trekken. Vele Belgische groetjes!

Sven Inger en Martijn

Leuke foto's weer! Gelukkig dat alles geregeld is voor jullie papieren om te blijven! Tot wanneer is dit geldig?

Tussen de buien door (wat een zomer :-( ) zitten we lekker op het strand. Sven zwaar gefrustreerd omdat hij net kan lopen en dat gaat natuurlijk niet zo goed in het zand... hihi.
Genieten maar weer, ook op Samoa!

Greetz

hanneke de Wolf

Gefeliciteerd dat jullie nu eindelijk de residentie goedkeuring hebben.Lang genoeg op gewacht, trage bureaucraten daar in Nieuw Zeeland, hoor......!! En wat ziet Elise er goed uit, ze gaat ook steeds meer op haar grote broer lijken, zie ik. Elvira weer hard aan het werk, bevalt het een beetje????? En lekker binnenkort naar Samoa, dat is ook om jaloers op te worden. Mijn oudste kleinzoon ( net 18 geworden gisteren ) gaat 6 weken naar Fiji, vrijwilligerswerk doen in een tehuis voor straat-en weeskinderen voor Projects Abroad.Zal hij zijn oma achterna gaan met het reizen.....??? Heb zelf op korte termijn nog geen plannen. ( behalve racen op m'n e-bike) Wens jullie een hele fijne vakantie en veel plezier.