joostenelvira.reismee.nl

het laatste eindje!

Dag allemaal,

Vanuit Nederland schrijven we ons laatste verslag. Want: we zijn weer thuis.

We lieten jullie achter in ons reisverslag in Chiang Mai, vanwaar we met de bus de volgende morgen naar de oude hoofdstad Sukhothai vertrokken. Een niet al te mooie bus helaas. We moesten namelijk op zoek naar een stoel waar we wel 5 uurtjes in wilden zitten, en dat was in dit geval niet gemakkelijk. de ene stoel zat los, de andere stond in een rare positie, en weer een andere stond onder de lekkende airconditioning. op zich niet zo'n probleem zou je zeggen, maar een lekkende airconditioning betekende in dit geval in elke bocht een grote plens water die naar beneden viel.

De tocht met de bus was wel mooi en ging soepeltjes, en zo stonden we in de middag voor ons pension in Sukhothai. We hebben er nog wat rondgewandeld, en een lekkere massage gekregen. De volgende dag met gehuurde brommer naar de oude hoofdstad gereden, 12 km verderop. er waren nauwelijks toeristen, en we tufden heerlijk op het brommertje van de ene naar de andere bezienswaardigheid. midden op de dag werd het toch wel erg warm, en we zijn in de schaduw bij een restaurantje gaan genieten van een mangoshake en mango met plakrijst, lekker!

de volgende dag weer in de bus, deze keer een VIP bus. Dit betekent dat er een stewardess meerijdt, die zorgt voor eten en drinken. De tocht naar bangkok was 500 km, en we deden er 7 uur over, prijs van het kaartje 6 euro, dus daar kan je nog eens voor in de bus zitten.

bangkok was ook weer een mooie bestemming. we hadden een slaapplek mooi centraal gevonden, vlakbij de halte van de Skytrain, zodat we niet in de bus in de file hoefden te gaan staan. de plek waar we sliepen was net een oud thais huis, met allemaal donkere houten muren, en overal thaise decoraties. Alleen dit huis had meer dan 200 kamers, die op dat moment allemaal bezet waren. het ontbijt kregen we erbij, en er hing zelfs een flesopener om je flesjes drinken te openen, want die verkochten ze zelf niet. lekker makkelijk allemaal dus, want de supermarkt was 5 m verder.

de dagen in bangkok hebben we doorgebracht met het bekijken van een boel tempels, ofwel een Wat. Ze waren hier over het algemeen goed onderhouden, en de tekeningen werden geregeld bijgeschilderd om de kleuren goed te houden. Ook nog in het koninklijk paleis geweest tussen de stortbuien door; eigelijk vonden we de Watjes veel leuker (en de toegang van het paleis kostte ook een boel meer batjes). We zijn ook in het huis van de koning geweest dat nu enkel voor audienties gebruikt wordt. Heel wat mooier dan het paleis. Het was volledig van teakhout en er was niet 1 spijker van de pas gekomen. We hebben maar liefst 4 vershillende tourguides gehad. De een nam het steeds over van de ander als we weer een paar schitterende kamers gezien hadden, zodat iedere guide specialist over enkele kamers was.

Het rondreizen in Bangkok gaat zo gemakkelijk. De skytrain vertrekt elke paar minuten, en ook met de boot kan je op een boel plaatsen komen. de rivier stroomt er enorm snel, en zo duurt een tochtje stroomopwaarts altijd een paar minuten langer dan hetzelfde stuk stroomafwaarts. langs de rivier zijn er altijd mooie plaatjes te zien (zie foto's). we hebben ook nog een boel markten gezien, en ook daar weer mooie koopjes ingeslagen. er was een markt met 10000 kraampjes, probeer die maar eens op 1 dag te bekijken en niet te verdwalen!

Niet alleen het shoppen in bangkok is goedkoop; maar ook de 'lichaamsverzorging' Dit heeft er voor gezorgd dat toen Elvira een complete gezichtverzorging zag voor 200 batjes. Niet alleen elvira verzorgd werd maar joost even later ook met de komkommers op zijn ogen lag (hier hebben we gelukkig geen foto's van). Joost is nog naar de kapper geweest voor 2 euro en het was nog goed ook (en in een razend tempo, na 5 minuten stond hij alweer buiten). Elvira die de kat uit de boom keek wilde toen ook wel naar de kapper, maar dan op de uitgebreide manier (zie foto)

's avonds zijn we vaak lekker gaan eten, en we zijn nog naar de film geweest, Star Trek. Er zaten misschien 30 mensen in een chique zaal waar er wel 300 in pasten, en voordat de film begon stond iedereen op. Het volkslied met een groezelig filmpje van de koning. pure propaganda, maar wel leuk om eens mee te maken.

Als voorzorgsmaatregel wilden we nog de foto's van onze geheugenkaart kopieren naar een memorystick, zodat we ze zeker niet konden kwijtraken. halverwege het kopieren liep de computer in het internetcafe vast, en, bleek achteraf, er was een virus op de geheugenkaart gekropen. De helft van de foto's was niet meer leesbaar! de mevrouw van het internetcafe begreep niet echt wat het probleem was, we moesten zelfs nog betalen voor het gebruik van de computer.

De volgende dag zijn we op zoek gegaan naar een computerwinkel, om te kijken of we de foto's nog terug konden krijgen. bij de derde winkel hadden we succes, en een uur later hadden we ze terug! lang leve de techniek in bangkok.

we ontdekten ook dat de mc donalds lekkere frisdrank heeft in een zeer mooie plek met airco, lekkere leren stoeltjes..... joost had alleen wat moeite om de straat over te steken. Terwijl hij zat te turen hoe hij naar de overkant kon komen, had hij niet door dat hij eigenlijk tussen een rij rijdende auto's stond, en niet bij een rij geparkeerde auto's. Gevaarlijke situaties dus in bangkok.

De laatste avond hebben we geproost op Bangkok, deze keer met een glas rode wijn met ijsblokjes. Op het vliegveld geen enkel probleem onze bagage in te laden, hoewel, de tas van Joost bleef onderweg achter in London, en kwam dus niet aan in Dusseldorf.

Nu zijn we in Lattrop. Gelukkig kwam de tas van Joost 2 dagen later per koerierdienst aan. Erin zat ook de memorystick met de gereparereerde foto's! Waren we ze toch bijna kwijt geraakt! Maar we hebben ze ze weer en kunnen ze mooi bij het verslag toevoegen.

We moetenzeggen dat het weer ons sinds onze terugkomst nog niet heeft teleurgesteld! we lopen al 4 dagen in korte broek, en het is ook weer fijn om hier te zijn. lekker lang licht 's avonds, het glaasje wijn smaakt toch beter bij lagere temperaturen.... Alleen, toen we vammiddag de auto lieten wassen, was dat voor een bedrag waarvoor we in Bangkok met zijn tweeen lekker van konden eten!

Groeten uit Lattrop, en tot onze volgende reis!

Joost en Elvira

Peter en Lianne

Welkom terug in West-Europa!
We zijn benieuwd naar jullie verhalen!