joostenelvira.reismee.nl

Myanmar en het noorden van Thailand, rijstvelden en drugsdealers

dag,

een kort berichtje na onze kleine rondreis hier in het noorden. We zijn de afgelopen dagen met de bus op weg geweest naar de grens met Myanmar (Birma) om ons visum te verlengen. Een compleet andere sfeer dan in Thailand was er bij de grenspost. Alles wat we hebben gedaan was een voet over de grens, stempeltjes in het paspoort, en vervolgens weer snel thailand in. Onvriendelijke grenswachters die vooral er waren om het geld te innen, en om de mensen weer snel naar buiten te sturen. Het grensplaatsje Mae Sai was niet de moeite, veel grensverkeer, en erg veel chinezen (China ligt maar 120 km verder). Onze middag hebben we doorgebracht met de goedkoopste lunch tot nu toe (40 cent) en met een boekje lezen op een mooi terras aan de rivier. aan de overkant de mensen uit birma, de rivier scheidt armer en rijker.

De volgende dag met een vroege bus als enige toeristen door naar een bergdorp, want we wilden nog graag wat wandelen. de bus werd bij elke politiepost gestopt (elke 20 km). dit omdat de busreis ging door de befaamde 'gouden driehoek'. dit gebied produceerde in het verleden de grootste hoeveelheden opium ter wereld. de meeste velden worden nu gebruikt voor thee en koffie, hoewel er nog veel in opium gehandeld wordt. dit was de reden van de controles, en we waren ook niet interessant voor de politie. de enige keer dat onze paspoorten gecontroleerd werden, was omdat de politieman het toch wel interessant vond om te bekijken hoe dat er nou eigenlijk uitzag. op de kop bekeken en doorgebladerd, toch wel weer speciaal. de busreis ging door de bergen, en langs de litchi-fruitbomen.

onze bungalow, in het bergdorp lag zeer gunstig, naast een litchiboom, het fruit is net op dit moment rijp, dus dat kwam niet slecht uit. uitzicht op de rijstvelden, en verderop een van de hoogste bergen van thailand. dit geheel werd gerund door een gepensioneerde professor uit Oxford, en het was gezellig. hij vond het gezellig om ons te informeren over alle opties in de omgeving en de kenmerken van de rest van Thailand. Zijn kok kookte heerlijk eten, we hebben er voor het eerst banana flower salad gegeten, dit gaat nog herhaald worden, zo lekker! die middag hebben we ook nog een paar grotten bezocht. samen met een gids met gaslamp, voor de rest was er geen verlichting. we moesten af en toe door een kleine opening heen om weer in een grotere grot terecht te komen. overal in de grotten stonden nog buddha beelden, achtergelaten door birmese mensen. Wel speciaal.

gisteren hebben we nogmaals een tocht gemaakt op een brommer/motor. ditmaals geen volautomatische scooter, maar wel een schakelmotor. dat was even oefenen met het remmen en terugschakelen, hortend en stotend kwamen we op gang. gelukkig was er bijna geen verkeer op de weg, en met 70 km per uur zoefden we naar het nationaal park, 30 km verderop. er was hier een mooie waterval en ook een kruidentuin. er zat nog een mooie kameleon in de tuin, en alles was perfect onderhouden. verderop begon de nature trail wandeling, 2 uur langs de bergrand, informatieve bordjes in thai en engels, en we hadden bovenop de mooiste uitzichten. terug waren we flink verhit, en zijn we lekker onder de waterval gaan staan, heerlijk was het.

's avonds hebben we onze heerlijke dag beloond met een etentje in een chique restaurant. Vlak bij onze lodge is een restaurant dat in Thailand meerdere malen bekroond is. Europese keuken, en na een paar weken zonder was dat ook wel weer lekker. Joost nam eendenborst met allerlei lekkers, ikzelf een lekkere australische steak. het was een idyllische locatie midden in het oerwoud, en na het eten weer lekker op de brommer terug.

vanmorgen zijn we weer op ons vertrouwde plekje hier in chiang mai aangekomen, en morgen plannen we om verder te reizen richting bangkok. Halverwege (6 uur in de bus) ligt de plaats Sukothai, vol met oude thaise gebouwen, ruines etc. we zijn benieuwd, dus we houden jullie op de hoogte in het volgende bericht!

Groeten!

J&M Capelle

Zo dat was zomaar een extra verhaal. We misten alleen het heerlijke eten, dat voor jullie apart werd klaargemaakt in dat dorpje, waar jullie ons zojuist over vertelden. Die leguaan lijkt net een of ander voorwereldlijk wezen! Die oranje mannekes zijn echt zoals je het je voorstelt. Jammer dat er geen foto bij was van die hooggeleerde Engelsman die een restaurant in Thailand was begonnen, misschien was dat dan wel aanleiding voor ons Europeanen om ook in Thailand in de commercie te gaan, want we begrepen dat het zakelijk talent van de Thais te wensen overlaat, maar aan de andere kant stelen we dan wel het brood uit hun mond, dus heel wijs van jullie om het maar stil te laten! Nog hele fijne dagen voor jullie laatste weekje.

Hanneke de Wolf

Hallo reizigers,hier even een reactie vanuit het hoge noorden(Grunn) op jullie reisverhaal uit noord Thailand
Zo te lezen amuseren jullie je nog uitstekend daar en ook wat betreft het eten hebben jullie niets te klagen.
Is die bananaflowersalade wel net zo lekker als de overheerlijke mango met kleefrijst?Of is het niet te vergelijken......
Gaan jullie echt het hele stuk met de bus terug naar Bangkok?
Dan is Sukothai wel een mooi tussenstation, ik herinner mij nog van een vorig bezoek( looooong time ago) dat die stad zeer de moeite waard was.
Ik ben benieuwd wat jullie nog in Bangkok gaan doen en of je het daar ook leuk vindt. Wij hebben het er erg naar de zin gehad.
Las in de krant dat de temperatuur daar momenteel een stuk beter is. Ik lees het wel in jullie volgende bericht.
Ennuh.....er moet mij nog even iets van het hart!
Dat van die gepensioneerden klopt niet helemaal hoor, wij zijn een stuuuuk jonger..............(nog maar 62)
Wij genieten van ons pre-pensioen ( fit in de vut)!!!
N.B Leuke reactie op ons etentje van 'je moeder'.
Wens jullie nog heel veel plezier in Bangkok
Zal binnenkort de foto's even mailen.(druk,druk,druk)Groetjes( ook van Elly)