joostenelvira.reismee.nl

Het noorden van Thailand

Dag allemaal,

Vanuit een heerlijk koel internetcafe in Chiang Mai wensen wij jullie een goedemorgen. Net hebben we blijkbaar al iemand uit bed gebeld, we waren even vergeten dat als wij geluncht hebben, dat jullie net aan het ontbijt beginnen te denken!

We zijn deze week 2000 km naar het noorden verhuisd, vanuit het tropisch eiland in het zuidennaar Ko Samui, een groter eiland. Hier hadden we afgesproken met Hanneke en Elly, de twee onderwijzeressen die we hadden ontmoet bij onze boomtop hut en op het meer met de drijvende hutjes. we hebben eerst op het strand een lekkere cocktail gedronken, daarna lekker lokaal gegeten met veel garnalen, en als toetje plakrijst met mango en kokosnoot. Toen vanaf het veel te luxe openluchtvliegveld naar Bangkok, waar we ons nieuwe ticket voor 22 mei hebben opgehaald, en toen door naar Chiang Mai.

Chiang Mai is de tweede grootste stad van het land; ligt midden tussen de bergen en de jungle, en wordt ook wel de roos van het noorden genoemd. Het is inderdaad een prachtige stad, en geeft een heel ander gevoel dan de rest van Thailand. Er rijden hier enorm veel brommers en tuk tuks, maar waar we vooral een koloniaal gevoel van krijgen, dat zijn de riksja's. bereden door oude knokige mannen met een strooien hoed, achterin zitten de Thaise dames, die zich netjes opgemaakt door de stad laten fietsen. Voor de fietser ziet het er niet comfortabel uit, achterin wel!

We hebben hier veel werk besteed aan het uitzoeken van een geschikte slaapplaats. we zijn uiteindelijk beland bij een Schotse bed en breakfast, waar we momenteel de enige gasten zijn. dat is goed voor onze integratie in het Thaise dagelijks leven, inclusief een kookcursus die voor vanmiddag gepland staat.

Afgelopen week hebben we vooral onze ogen uitgekeken hier in de stad, en we hebben nog een dag een motor gehuurd. Dat klinkt natuurlijk wel erg speciaal, want zoals jullie weten hebben wij geen motorrijbewijs. Hier geen probleem, dus we hebben een dag rondgereden op een motorscooter. Trekt toch wel wat sneller op dan het brommertje dat we in Antwerpen hebben, maar het was een leuke ervaring. Buiten de stad staan namelijk een paar mooie tempels, en het is een stuk gemakkelijker om dat met eigen vervoer te bezoeken.

Lekker de berg opgereden, waar we terecht kwamen bij een mooie tempel, een van de grootste van Thailand. Er waren hier ook veel Thai, het was een lekker lokaal gebeuren. daarna een heerlijk pittig thais maaltje laten klaarmaken op straat. bij de bereiding kregen we allebei tranen in de ogen en moesten we hoesten van de pepers en knoflook die in de wok belandden. Gelukkig ging het eten wel beter.

Later zijn we nog doorgereden op onze motorcycle naar de paleistuinen die bovenop de berg gelegen is. een apart gebeuren, de tuin was niet zo fantastisch mooi, maar wel goed onderhouden, en overal in de tuin muziek. joost moest wel een langere broek aan, want tot de knieen, dat was te kort voor de paleistuin. Een zeer charmante lange broek (zie foto)

dezelfe avond zijn we nog heerlijk de stad in getuft. We hadden ook kunnen lopen, maar de stoere brommer beviel zo goed, te lekker om het ding thuis te laten staan (we noemen de bed en breakfast nu al thuis, grappig). heerlijk door de zwoele avond, naar een restaurant uit de Lonely Planet. Naast de rivier hier gelegen, en nadat we de brommer/motor hadden laten parkeren op de speciale parkeerplaats (!), hadden we ook al snel een tafeltje aan de eerste rij bij het water. bomvol met lokale mensen, en een paar toeristen. Ik heb toen mijn eerste glaasje wijn besteld, en het smaakte goed na drie weken. Verder seafood uit een kokosnoot, pittige kokoscurry en een lokaal gerecht met veel noodels, we hebben er heerlijk gegeten. Halverwege de maaltijd brak er een groot onweer los, inclusief een stortbij, en in de rivier stroomden al boomstammen voorbij. Een deel van de mensen zat net niet onder een afdakje, en verhuisde al snel naar binnen, wij hadden geluk. na de maaltijd nog even rondgesnuffeld op de avondmarkt hier. we hebben nog een paar kilo bagageruimte over, en we zijn langzaamaan bezig het op te vullen.

op de avondmarkt kun je ook eten. Je koopt bonnetjes, die je dan bij de verschillende standjes inlevert voor een maaltijd. dit is een lokaal gebeuren, en er staat ook alleen in thai geschreven wat de opties zijn. We hadden in ons reisboek gelezen dat de noord thaise keuken lekker pittig was met veel groenten. Bij een standje heb ik een plaatje aangewezen, en toen het bonnetje ingeleverd, 60 cent voor de maaltijd. Joost ging een standje verder voor een plaatje dat hij wel herkende; gebakken rijst met ananas. Mijn maaltje werd al snel gebracht, en toen ik de deksel optilde trof ik een bak met noodels, vocht, groenten en een soort stoofvlees aan. Even doorroeren voor het beginnen, ik zag nog wat andere brokken rood erin zitten. Nader onderzoek door deze twee dokters wees uit dat het hier ging om long en luchtpijp. Het maaltje werd al direct minder aantrekkelijk, maar toch ben ik erin geslaagd om de minder aantrekkelijke delen heen te eten. Gelukkig had joost nog een bonnetje en heeft hij nog een lekkere Pad Thai (nationale gerecht hier met noodels, kip, pinda en groenten) voor me gekocht om de gaatjes te vullen. ondertussen werden we vermaakt door schattige thaise kindjes die stonden te playbacken, en lokale bergstammen die een dans uitvoerden. Leuke was dus dat dit niet voor toeristen bedoeld of gemaakt was.

Gisteren dan zijn we op vistrip geweest. met een Thai die een tijdje in engelstalige landen had gewoond, vertrokken we mooi op tijd naar een meer in de omgeving. al snel stonden alle spullen opgesteld onder een afdakje en het vissen kon beginnen. We zagen al dikwijls vissen uit het water springen, en er was veel activiteit, dus dat beloofde goede vooruitzichten.

Al bijna direct ging een vis ervandoor met het haakje met daaraan een zeer speciaal aas. Onze visman maakt namelijk een mix van brood, karnemelk, boter en nog wat kruiden. dit laat hij dan lekker twee weken gisten, en op het laatste moment nog een pak kokosmelk erdoor. dat lusten de vissen hier wel. Na een tijdje takelen haalde joost een lekkere catfish uit het water; een grote vis, de eerste woog 15 kilo. er volgenden er nog een paar van dit formaat (1 meter lang), en een paar kleinere. Rond het middaguur viel het stil. Het was erg warm (volgens joost zijn nieuwe horloge 36.7 graden), en ook het water was eigenlijk te warm om me je voeten in te staan. ik kan begrijpen dat de vissen het dan ook wat dieper op zoeken.op de bodem vissen dan maar, maar het leverde niet te veel op. wat later op de middag kwam er weer wat actie en toen kwam de grootste vis aan de hengel: een grote catfish van 25 kilo. Het zweet stroomde in stralen van joost af. zeker toen deze vis halverwege in het meer op een zandbank vast kwam te liggen. half boven en half onder water. gelukkig lukt het om het monster er overheen te trekken, en even later lag het ding op de kant. het was hier wel de bedoeling dat je de vis terugzette, dus helaas, geen barbeque. de mensen waar we slapen gingen namelijk barbequen gisteren, en we hadden zo'n halve uitnodiging ontvangen. Na ons eerste biertje moesten we nog even langs de wasserette, en vervolgens stond er al van alles lekkers klaar. stokjes met vlees en ananas, mais en plakrijst met een pittig sausje, en ook nog lekkere vis en sushi. er kwamen nog vrienden van onze gastheer op bezoek, en zo zaten we lekker een avondje buiten met fransen, engelsen en thaise mensen. het was gezellig.

Nu zitten we hier in een internetcafe, met airco en snel internet. Zometeen vertrekken we met onze kokkin in de tuktuk naar de markt om inkopen te doen voor onze kookcursus straks.vanmorgen zijn we al flink gekneed bij een Thaise massage, dit was toch wel echt de goedkoopste, 2,50 voor een uur!

Morgen vertrekken we nog meer naar het noorden. We moeten namelijk heel even de grens oversteken, Thailand uit, Myanmar (Birma) in, want ons visum verloopt bijna. door dit truukje krijgen we weer 15 dagen visum, dat is net voldoende tot het einde van ons verblijf. de komende week plannen we nog een driedaagse wandeltocht door de bergen, en dan vertrekken we per trein terug naar Bangkok.

Hopelijk gaat het bij jullie allemaal goed, en we hopen ook dat jullie kunnen genieten van de foto's, want het is niet gemakkelijk vandaag om ze op internet te krijgen!

Elvira en Joost

je moeder

Ha die lieve Elf,

Je zou er zin in krijgen, al die lekkere gerechten! Behalve die longen en luchtpijp dan. Vanmiddag wezen winkelen en op zoek naar een moederdagkado en weer een mooi boek. Hier is het ook genieten van onze eigen hollandse pot. Wij hebben het druk, maar wel naar de zin en alles geurt en bloeit hier in de maand mei.

Wij wensen jullie beiden fijne dagen, mam en pap.