joostenelvira.reismee.nl

droomplekje in Nieuw Zeeland

LalalaOh the weather outside is frightful / But the fire is so delightful /

And since we\'ve no place to go / Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! / Tralalala

Terwijl ik in de warme avondzon op de grasmaaier zit, gaat dit liedje door mijn hoofd. Het is 2 januari, 30 graden buiten, en het stof zit tot in mijn oren. Tja, kerst in de zomer; het blijft even wennen!

Het heeft lang geduurd maar hier is ons nieuwe verslag. Er is in de afgelopen tijd veel gebeurd. Zoveel dat we geen tijd hadden om eerder een verslag te sturen!

Allereerst iedereen een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!

Ik zal beginnen met onze vakantie in Samoa in Augustus. De manier om er even helemaal tussen uit te zijn en de winter hier te ontsnappen.
We zijn dit keer eerst een week op Savaii geweest (het kleinere eiland van de twee). We waren de hele week op dezelfde plek en het was een groot succes. Ons huisje lag direct aan de lagoon. En doordat de rif de golven brak was het water heerlijk rustig voor de kinderen. Olivier had veel plezier om in zijn zwembandje rond te zwemmen. Op een avond vroegen wij bij het restaurant of ze het tafeltje bij ons huisje konden zetten zodat we een oogje op de kinderen konden houden. Er werd een tafeltje netjes gedekt op het strand voor het huisje met kaarslicht en heerlijk eten (en lekker ijskoud bier in halve liter flessen). Dus je begrijpt het al, dat hebben we de volgende dag weer gedaan!

We hebben ook een dagje gedoken terwijl een van de schoonmaaksters op de kinderen lette. Erg mooi koraal en schildpadden.Zelf heb ikook nog een dagje op gamefish gevist, gegarandeerd succes, niet dus, maar wel lekker verbrand. (Wel vervelend dat op het einde van de trip een paar vrouwen op ons af kwamen om ons foto\'s te laten zien van de mega vissen die ze een dag eerder gevangen hadden; gegarandeerd succes zeiden ze nog... Ze hadden er best eentje over kunnen laten)

De week erna zijn we op dezelfde 2 bestemmingen als het jaar daarvoor geweest. Mooi maar niet te vergelijken met de week ervoor. Al was een dag op een klein eilandje voor de kust (als verjaardagscadeau voor elvira, en kreeft als avondmaaltijd) een succes.

De rit terug naar het vliegveld was wel spannend, we kwamen halverwege de rit erachter dat de taxichauffeur stomdronken was en steeds in slaap viel. Hij reed dan ook niet harder dan veertig en langzamer als hij aan het knikkebollen was, we hebben de vlucht net gehaald!

We dachten dat de batterij volledig opgeladen was en we er volledig tegenaan konden. Niets was minder waar. De volgende dag kregen we een email dat onze verhuurders het huis gingen verkopen. En als het verkocht zou worden moesten we er binnen 6 weken uit. Daar hadden we niet op gerekend. Precies een week later krijgen we een mail van de kinderopvang. De vrouw die het al meer dan 25 jaar gedaan heeft (en wij zijn super enthousiast over haar), had besloten dat ze er binnen 3 maanden mee gaat stoppen en naar Australië wil emigreren. Ze was datzelfde jaar 50 geworden en wil iets anders doen. Ze gaat daar in de goudmijnen werken!

Pffffff......de batterij was weerbijna leeg.

We hebben elke lunchpauze besteed aan huizen zoeken. De huizen waren meestal vrij armoedig en erg duur. We hadden 1 mooi huis gezien, en een maand onderhandeld, maar uiteindelijk bleek dat de verkoperstoch nogmeer wilden, daarom stond het denk ik al 3 jaar te koop en zal het voorlopig nog wel te koop blijven staan.

Dus wij moesten nog even verder zoeken. Het meest vervelende waren de 'open homes' van ons eigenhuurhuis, waarbij we er voor een uur uit moesten zodat anderen er konden gaan kijken. Het hele huis werd ook nog geschilderd, we zaten er echt een beetje op de schopstoel. Totdat elvira een huis opTradeMe (de Nieuw Zeelandse Marktplaats) gevonden had. De eigenaars waren vergeten dat ze het hierop hadden gezet en waren net van plan zich weer bij een makelaar te melden. Eerst ging het onderhandelen door bij elkaar het contract in de bus te doen, en op het einde gewoon per email. En het is gelukt, we hebben ons droomhuis in Nieuw Zeeland gekocht. Het heeft 4 slaapkamers en 1 studeerkamer. Het is in 1995 gebouwd (door een bekende architect ontworpen) en behalve een nieuwe keuken hoeft er niks in huis verbouwd te worden. En hier komt het: we hebben 4 hectare grond waarvan de helft een wijngaard is; een eigen wijngaard!!! Eigenlijk zijn we daar niet heel erg blij mee want daar hebben we helemaal geen tijd voor en nog belangrijker; het is ' pinot gris' en we houden veel meer van rode wijn ;-). Maar we gaan toch proberen er iets moois van te maken, het achterstallige onderhoud moeten we eerst maar eens wegwerken.
Watook ideaal van ons huis is dat het vlak bij Alexandra ligt (5 km) en volledig afgesloten, privé ligt met allemaal bomen er omheen een eigen dam om in te kunnen zwemmen (eigenlijk voor de irrigatie van de druiven). Daar hebben we al veel warme dagen gebruik van gemaakt.Bomen heb je niet veel hier in alexandra, daar zijn we duserg blij mee. We hebben al onze 'housewarming' gehad en iedereen was zeer enthousiast. Een collega zei: 'ik wil ook een lifestyle block'!
De vader van Elvira heeft een mooie kippenren gebouwd ennu hebben we 2 kippen, Jut en Jul. (Maar daar houden we het dan bij, al heb ik wel een moestuintje gemaakt, dat heeft elke \'Kiwi\' hier.

We hebben ook een alternatief voor de kinderopvang al gaat dat nooit zo ideaal zijn als bij de vorige persoon. Nu is het een groot centrum met allemaal regeltjes, ach ja slecht zal het zeker niet zijn, ze hebben er wel schildpadden, vissen en een konijn, dus het wordt vast wel leuk voor Olivier en Elise.

MetElise gaat het heel goed, haar ademhaling lijkt helemaal normaal, en ze zit nu ongeveer op percentiel 20 qua groei(en kwam van 'niet meetbaar'). Ze is wel een zeer kieskeurige eter en heeft al een eigen willetje. Ze is erg vrolijk en natuurlijk erg lief!

Met Olivier gaat ook alles goed. Hij praat honderd uit, tegen ons voornamelijk in het Nederlandsen is erg beschermend ten op zichte van Elise, ten minste zolang zij niet aan zijn auto\'s zit!

We hebben nu hulp van de ouders van Elvira die vlak na de verhuizing aangekomen zijn. Zij hebben uitgepakt en zijn nu aan het babysitten op de schatjes. Zoontsnappen ze ook nog aan de Nederlandse winter.

Eind Januari gaan we op vakantie en gaan elvira en ik voor het eerst weer met zijn tweeën wandelen bij Akaroa (vlak bij Christchurch) voor vier dagen. En de ouders van Elvira passen dan op de kinderen in Akaroa en erna gaan we met z\'n allen onder andere naar de Hanmer springs.

Er is hier in Alexandra een grote discussie over de wachten van de artsen. Momenteel hebben we 1 op 6 wacht. Hierdoor kunnen de dokters erg moeilijk een vervanging voor de vakantie vinden. Enhet kanerg zwaar zijn als je een drukke nacht hebt want je moet de volgende dag gewoon werken. Nu hebben de artsen van Alexandra een deadline gesteld dat vanaf 1 December 2012 we geen patiënten zien tussen 22.00 tot 8.00 en dat de patiënten dan rechtstreeks naar het ziekenhuis in clyde (5 km verderop) moeten gaan. Zeker omdat we gemerkt hebben dat de patiënten gedurende de nacht toch meestal naar het ziekenhuis gaan. Maar ja 1 December is al voorbij en er is nog steeds niks gebeurd, vooral omdat meer en meer plaatsen zoals Cromwell en Wanaka zich ermee gaan bemoeien (lees, kunnen ze er beter van worden). Hoe groter de groep wordt, hoe moeilijker een oplossing gevonden gaat worden. Wij hopen in ieder geval dat het lukt, het zou het leven hier nog aangenamer maken.

Nog een opmerking over het weer in Alexandra. We hebben gemerkt at de temperatuur erg windrichting afhankelijk is. Noordenwind betekent warm weer en zuidenwind betekent koud weer (de wind komt dat rechtstreeks van de Zuidpool).
Zo was het 38 graden op eerste kerstdag en 16 graden op 2de kerstdag. Het heeft zelfs ooit op kerst hier gesneeuwd!
En de temperatuur kan ook op 1 dag zo variëren als de wind draait, een heel aparte gewaarwording.

Ik heb net gemerkt dat de druk van de irrigatie is weggevallen, dus ik heb morgen weer iets te doen. Vast weer iets fout gedaan. Even wennen hoor zo\'n lifestyle block. Morgen maar weer verder grasmaaien. Even wennen maar erg leuk. We zijn met veel plezier 2013 ingegaan.

O ja ons nieuw adres is nu: 121 Letts Gully road, RD3, 9393 Alexandra, New Zealand. Tel +6434485010

Heel veel groeten,

Elvira, Joost, Olivier en Elise

PS Ik wilde de foto\'s op internet zetten maar we zijn ons fototoestel een paar dagen na onze reis van Samoa kwijt geraakt met alle foto\'s van Samoa, ik hoop dat ik het beeldend genoeg beschreven heb. Gelukkig hebben we wel foto\'s van ons nieuwe huis om jullie te late zien!