joostenelvira.reismee.nl

Ko Tao

Dag allemaal,

Op een zondagmiddag in Ko Tao, schrijven we ons verslag. Dit is de leukste plek van onze reis in Thailand tot nu toe, en we vertoeven hier nu al 5 dagen. Het is inmiddels ook al een tijd geleden dat jullie nog iets van ons gehoord hebben, dus we draaien de klok terug naar anderhalve week geleden. de avond dat we van het eiland Ko Phi Phi kwamen zijn we nog naar het Simoen Cabaret geweest. een mooie show met veel dans, mooie kostuums en muziek. Volgens de lonely planet een aanrader. Het belangrijkste bij deze show was om te raden of de dansende vrouwen inderdaad echt vrouwen waren, of ladyboys. moeilijk, en we zijn er zeker van dat we het niet allemaal goed geraden hebben.

De volgende dag was er dan het begin van onze jungletour. We werden opgehaald bij ons hotel met een grote landrover, voor ons tweeen, en die bracht ons 180 km naar het nationaal park Khao Sok. een makkelijk ritje, als je bedenkt dat we ook met de openbare bus hadden kunnen reizen...

We kwamen aan bij ons verblijf, Treetops Jungle Tours, waar we wat uitleg kregen, en naar onze boomhut werden verwezen. De boomhut had een flink hoge trap, gelukkig kunnen we dat allemaal nog goed aan. Van binnen is het woord boomhut toch niet echt van toepassing. inclusief badkamer, tegelvloer, balkon en airco, is het enige dat aan een boomhut doet denken: de takken die er doorheen lopen. in de badkamer een grote tak tussen douche en wc, en ook door de slaapkamer liep er een grote stam. erg leuk om te slapen, mooi uitzicht op de jungle ook. met ons waren er in het hele resort nog maar 2 andere touristen, nederlanders natuurlijk. van deze net gepensioneerde onderwijzeressen waren we onder de indruk: met een laptopje op schoot hadden ze hun hele reis uitgestippeld, en ze namen met net zoveel aan de avontuurlijke activiteiten deel als wij.

dezelfde middag hebben we namelijk als ons direct in een autoband de rivier laten afdrijven. niet erg veel water, dus af en toe moesten de billen omhoog bij een stroomversnelling. rustig was het, af en toe wat apen, en ook twee opgekronkelde slangen boven ons in de boom gezien. na dit natte avontuur richting tempel om de apen te voeren (zie foto's), en nog naar een uitzichtpunt.

's Nachts lekker hoog en droog geslapen, buiten een knipperlicht in onze slaapkamer; een vuurvliegje! de schaduwen waren op de muur te zien. De volgende morgen hebben we de echte tourist gespeeld met olifantrijden. de jungle in, door de rivierbedding omhoog, zaten we met zijn tweeen op een autostoel hoog en droog, op de terugweg naar beneden hebben we ook nog geprobeerd ons evenwicht te bewaren door vlak achter de oren op de nek te zitten, leuk.

's middags hadden we ons goed ingepakt voor een wandeling, want, kans op bloedzuigers. wandeling viel wat tegen, want over een breed karrenspoor, en er was niet zo heel veel te zien van de watervallen. bij terugkomst zaten we met zijn vieren te genieten van een lekkere mangoshake, totdat de eerste persoon al een bloedzuiger aantrof in de sandaal. joost ging ook maar eens even kijken in zijn stevige bergschoenen, en trof zijn sok helemaal rood van het bloed aan. had zo'n vervelende bloedzuiger zich toch even lekker tegoed gedaan aan joost tijdens de wandeling, door een klein gaatje in zijn sok! het bleef maar bloeden...terug in de boomhut kwam er ook nog een bloedzuiger uit de andere sok, echter zonder schade te hebben aangericht.

de volgende dag zijn we met een klein bootje een megagroot stuwmeer op gevaren. na een uur varen en langs vele kleine bochten kwamen we uit bij onze bestemming: de drijvende hutjes. drijvend aan de rand van het meer, je kon zo vanaf het balkon het meer induiken, overal meer dan 20 m diep. We hadden inmiddels het gezelschap gekregen van 4 andere nederlanders, waaronder een kopie van ma flodder, die overal 'tering' en 'kapsones' woorden te voorschijn haalde uit haar vocabulaire. 's middags nog een zeer avontuurlijke (niet) boottocht gemaakt naar een piepklein vissersdorpje waar een diepvries openging om een mooie snakeheadfish te laten zien (die joost ook wel wilde vangen), en toen ingepakt in zwemvesten gingen we een grot met vleermuizen inzwemmen. de gids kon niet zo goed zwemmen denken we, en toen we nog geen 10 m in de grot waren, verkondigde hij al dat dit genoeg was, en gingen we weer terug.

de rest van de tijd hebben we er doorgebracht met kanoen en zwemmen, en lekker eten, en een avondwandeling met vogelspinnen!. de volgende dag hebben we nog een inspannende wandeling gemaakt naar het topje van een berg naast het stuwmeer. we begonnen met 6 mensen, we kwamen met 3 boven! het laatste stukje was dan ook geen pad, maar omhoog klauteren, maar het uitzicht was toch wel de moeite waard.

na onze jungle-avontuur waren we nu wel toe aan wat ontspanning. we werden weer netjes opgehaald bij het meer, en naar de haven gebracht, vanwaar we met de boot naar ko tao zouden gaan. dit haalden we echter niet meer op een dag, dus we bleven een eiland ervoor steken. joost vond al snel een mooie hotelkamer met airco, dit hadden we ook wel nodig na de zeer warme ferry overtocht. 's avonds heerlijk ons eten bij elkaar gescharreld op de lokale markt. bij het ene tentje loempias en gebakken kip, bij de andere een mangoshake, bij de volgende rijst en noodles, en bij de supermarkt een lekker koud biertje. dat beviel wel.

de volgende morgen mooi op tijd met een grote catamaran de laatste 60 km naar het eiland ko tao, om half elf waren we er.

Ko Tao heet ook wel schildpaddeneiland (nog geen een gezien), en het is echt een piepklein eiland. vooral voor backpackers, maar er komen wel steeds meer luxe plaatsen om te slapen.

We waren van plan om hier een duikcursus te gaan doen, en al snel werden we ook achterin een pickup afgeleverd bij de grootste duikschool van het eiland (er zijn er hier een stuk of 50). dit is toch echt wel een hele grote, soepel lopende duikschool. het is namelijk de een na grootste ter wereld; alleen een duikschool in australie levert per dag meer duikdiploma's af!

In dit mooie Ban's Diving Resort boekten we onze gevorderden duikcursus, en kregen op die manier korting op ons verblijf. op die manier werd onze bungalow op de heuvel, met uitzicht op zee, inclusief woonkamer, dvd speler en twee televisies, wel erg goedkoop voor 20 euro per nacht.

dezelfde middag nog flink gestudeerd in de boeken van de cursus, en 's avonds hebben we ontdekt dat je hier kunt eten in stijl. liggend op enkele lekkere kussens eet je hier voor een piepklein bedrag, en het is nog lekker ook, zo op het strand met kaarsjes en lampionnetjes.

de volgende twee dagen waren flink druk. 's ochtends in de schoolbanken, met een duikinstructeur uit Nordhorn, die hier al 14 jaar woont. 's middag 2 duiken, met allerlei oefeningen. diepte tot dertig meter, moesten we optelsommetjes doen, om te kijken welk effect de nitrogen op ons had. boven water hadden we dit nog geoefend, zodat we begrepen wat de bedoeling was. ging allemaal prima, maar joost had op 30 m diepte helemaal geen idee dat het de bedoeling was dat hij de sommetjes met zijn vingers moest beantwoorden. hij dacht dat men wilde weten hoeveel zuurstof hij nog had... elvira helemaal dubbel van het lachen op 30 m diepte, bijna floepte het mondstuk uit de mond en water begon al de duikbril in te lopen. de instructeur gaf het toen maar op, en we konden gelukkig nog genieten van alle grote en kleine vissen, en het koraal. na deze diepe duik ook nog een navigatieduik, zodat we nu eindelijk weten hoe het kompas werkt, en hoe snel we zwemmen etc.

dezelfde avond, na een hele korte pauze hebben we ook nog een nachtduik gemaakt. in het donker nog genoten van de fosforescentie om ons heen, en ook nog wat barracuda's zien zwemmen. de volgende middag nog weer twee duiken, en we hadden nog een fototoestel meegenomen, om de onderwaterwereld aan jullie te tonen.

aan het einde van de tweede dag hadden we zo alle verplichte onderdelen afgelegd, en nu zijn we dus in het bezit van ons gevorderden diploma.

gisteren ben ik (joost) op vistrip vertrokken. dit was een mooi lokaal gebeuren.ik was namelijk alleen met de kapitein en zijn twee zoons. op weg naar de visplek nog een tonijn gevangen, de kapitein sprak niet veel engels dus uitleg was moeilijk. gelukkig kon zijn zoon een beetje engels. na een uur vissen sprong de kapitein op, pakte de hengel uitmijn hand en gooide wat ander aas in het water. even later hoorde ik een grote vis spetteren op het achterdek, en nog even later kreeg ik een andere hengel in mijn hand gedrukt met een mega vis aan de lijn. de adrenaline gierde meteen door mijn aderen: nu gaat het gebeuren, dacht ik. de vis stuurde mij naar de voorkant van de boot, draaide een paar rondjes om de ankerlijn, en weg was de vis. beteuterd gaf ik de hengel terug aan de kapitein, het bleek dat ik een common dolphin fish had gemist. een uurtje later had ik meer geluk. er zat op 40 m diepte een jackfish aan de lijn die ik met meer succes uit het water gehaald heb. ondertussen nog sushi van de gevangen tonijn gegeten, een rooie kop van de pittige saus gekregen. op de terugweg naar land nog maar liefst tien tonijnen gevangen. bij aankomst op de pier liet ik de negen tonijnen achter aan de lokale vissersman, de resterende tonijn en andere vismoest mee om aan elvira te laten zien. toen moest ik terug naar mijn kantoortje, maar ik had geen idee welke. om een lang verhaal kort te maken: na een half uur zat ik achterop een scooter, hengel in 1 hand, vis in de andere, op weg naar Elvira. wat een mooie vertoning moet dat geweest zijn! Mijn mooie jackfish heb ik verkocht in het restaurant, de andere twee zouden ze prepareren voor ons avondeten, en het was inderdaad een feestmaal.

na ons grote succes in Ko Tao hebben we besloten dat we nog wel iets meer van Thailand willen zien, dus we blijven nog twee weken langer. op 22 mei komen we uiteindelijk terug. de volgende weken willen we nog het noorden van thailand bekijken, en een trekking doen. Thailand bevalt, zoals jullie kunnen lezen, dus beter dan verwacht!

Morgen varen we terug naar het grotere eiland Ko Samui, vanwaar we met het vliegtuig naar bangkok vliegen, en dan naar het noorden. Maar eerst gaan we morgenavond nog eten met de gepensioneerden :-) van de jungletour, die toevallig daar zijn aangeland.

Groeten aan iedereen,

Joost en Elvira

Magrietha Popma

Ha die lieve Elf en Joost,

Het was weer genieten van die prachtige avontuurlijke verhalen en de bijzondere foto,s. Ik denk niet dat eten met gepensioneerden anders is dan met andere mensen. Een fijn verblijf aldaar, mam.

w&j

ola! Mooie verhalen, ga zo door :-))