joostenelvira.reismee.nl

Laatste week Nieuw Zeeland

Dag,

Vanuit een internetcafe in Auckland ons laatste bericht (getypt aan 80cent per uur). Het lijkt hier alsof we al in Azie zijn beland, zoveel aziaten lopen er hier rond in de stad.

Morgen vertrekken we naar Sydney, om daar een dagje rond te kijken, en dan naar Bangkok, en snel verder naar Phuket. 35 graden is het er, na de aangename 22 graden van hier zal het wel even aanpassen zijn.

de laatste week hebben we het erg rustig gehad. We hebben onze grote camper eerst geparkeerd op een mooie natuurcamping, weinig andere mensen, en er was zelfs een warme douche. je kon er mooi wandelen naar watervallen, maar een 'skinny dip' in een van de poelen zagen we toch niet zitten. vervolgens door naar de Coromandel regio. Bekend om de mooie kleine kronkelweggetjes van gravel en de afgelegen natuurcampings. halverwege besloot een jeep met hoge snelheid de bocht lekker ruim te nemen, en botste met een lekkere boem tegen de zijkant van onze camper. gelukkig geen grote schade, en we besloten dat deze deuk onze vakantiedag niet zou verprutsen, maar we schrokken er toch van.

De camping was toch weer de moeite van de botsing waard; we stonden nagenoeg op het strand, een pinguin zwom langs, en joost kon voor de deur vissen. hoewel, hij raakte zo ongeveer zijn hele loodjesvoorraad kwijt aan de stenen onder water. inventief gebruikte hij later de stenen die op het strand lagen als lood!

na enkele dagen heerlijk op het strand ons te hebben vermaakt, werd het tijd om door te reizen naar het gebied ten noorden van auckland, dat stond ook nog op ons verlanglijstje. Wat een gewaarwording om door Auckland te rijden, dubbele banen snelweg, en zelfs een tolweg. wat een gedoe om 80 cent te betalen; er staan namelijk geen loketjes, maar je betaalt via sms, internet, of bij een benzinepomp. maar goed, wel een mooie weg, en zo waren we redelijk vlotjes in het plaatsje 'Goat Bay'. hier kun je mooi snorkelen, en zo verstandig als we tegenwoordig zijn, begonnen we met het huren van een wetsuit en snorkelset. de wetsuit was geen overbodige luxe; direct waren er al veel vissen om ons heen, allerlei soorten, kleuren en maten, met als hoogtepunt de rog die op de bodem van de zee lag te luieren in het zand; geschatte formaat is 3 m breed, en tochwel 4 meter lang inclusief de staart. een grote jongen dus, en zo was het snorkelen een succes.

de volgende dag wilden we om het eiland snorkelen, maar helaas waaide het te hard, en dus beperkten we ons tot snorkelen voor de kust, maar er was niet veel te zien hier, je kon ipv 10 meter niet eens 1 m kijken onder water.

na dit snorkelavontuur besloten we om ons te gaan bekwamen in golfsurfen. surfplank gehuurd, beetje uitleg gehad, en hop, het ding in de camper, naar de camping. die was rustig, en de golven waren dat juist niet. ze waren meer dan groot genoeg, en al snel had joost het idee dat hij in de wasmachine had gezeten. maar na enkele pogingen liggend, kreeg hij het toch voor elkaar om een stukje op het bord te staan. Totdat hij een iets grotere golf ging proberen (lees 2 m hoog), dit was een iets te wilde wasmachine. Daarna was ik aan de beurt, en het was eigenlijk wel leuker dan ik verwachte, en inderdaad niet makkelijk. Volgende keer toch maar les nemen!

na dit avontuur, gingen we weer verder naar het noorden, na een heerlijke fish en chipsstop te hebben gemaakt, lekker lekker. een wandeling naar de waterval gemaakt, en zoals dat hier in nieuw zeeland gaat, kregen we vanzelf een lift terug aangeboden, zodat we het stuk langs de straat niet hoefden te wandelen.

uiteindelijk vertrokken we de volgende dag, vlak voor pasen, naar het door ons verwachte hoogtepunt van het noordereiland, The Bay of Islands. Een groep eilanden voor de kust in een grote baai, mooie stranden, dolfijnen etc. Alleen regende het. We hadden de camping voor onszelf, en eigenlijk was het niet verkeerd om een middagje binnen een boek te lezen (met de kachel aan). maar 's avonds was het alweer mooi weer, en konden we weer buiten zitten.

De volgende dag hebben we een excurisie gemaakt op een houseboat 'The Rock'. er was een zeer druk programma. wat kan je allemaal doen in 22 uur: eerst gingen we met een luchtbuks op een plastic eend achter de boot schieten; elvira kwam hierbij in de finale terecht. vervolgens iedereen een vishengel en proberen het avondeten binnen te hengelen, maar de visjes waren allemaal niet de vereiste minimale 27 cm.... vervolgens na een lekkere maaltijd (biefstuk) gingen we kajakken, in de volle maan. lekker moe gingen we slapen, en de volgende morgen vroeg weer op. snorkelen tussen de mosselbanken en op zoek naar mooie visjes, maar voor ons was het daar midden op zee, met wetsuit, toch nog te fris om lang in het water te blijven. en we hadden natuurlijk al veel meer gesnorkeld. hierna door met de boot naar een mooi strand, waar we naar een uitkijkpunt hebben gewandeld, zie foto, en vervolgens weer terug naar het startpunt. we zijn toen mooi langs de kust teruggewandeld naar de camping, die inmiddels helemaal volgepropt was met kiwi's (nieuw zeelanders) die voor een lang weekend hier waren.

Inmiddels op paaszondag was het moment aangebroken om terug te rijden naar Auckland, want daar wilden we ook nog wel even rondkijken. we vonden een hele leuke camping, waar je makkelijk met de boot naar het centrum van auckland kan, net zoals veel forensen dagelijks doen. de boot is eigenlijk net zoals de bus. maar op paasmaandag had dat nog niet zoveel zin, alles gesloten. maar gelukkig ligt er voor de kust een mooi vulkanische eiland,Rangitoto genaamd, en je kunt ook daar met de boot naartoe.we zijn met de boot naar een eiland dat met een bruggetje aan het vulkaaneiland vastzit gegaan, Motutapu. hier geen vulkaan, maar groene heuvels met veel schapen, en ook stieren... wewaren een van de weinigen die bij dit eiland uitstapen, het hele eiland voor onszelf. na een uurtje wandelen kwamen we uit bij het strand, Sandy Bay. Echt supermooi zandstrand, wat rotsen voor de kust, en de zon was inmiddels lekker gaan schijnen, We dachten geen moment na, handdoekjes klaargelegd en sprongen lekker in het water, de temperatuur was hier echt een stuk beter dan op andere plaatsen, graad of 20. Lekker waren we aan het zwemmen in de zon, bleek dat onze zwempartij er zo lekker uitzag, dat er toch nog twee andere wandelaars op het strand verschenen. Daar zaten we dan in het water, probeer daar maar eens ongezien uit te komen!

uren later... (grapje) zijn we verder gewandeld, over heuvels, langs bunkers, en uiteindelijk kwamen we uit bij het bruggetje dat de twee eilanden verbindt. daar was een perfecte spot voor een lekkere lunch, inclusief de biertjes die we hadden meegebracht. hier waren al veel meer toeristen, en op de vulkaanpunt, twee uur later, zaten we echt in een andere wereld. mensen met slippertjes, kinderwagens en natuurlijk weer veel aziaten. totaal toch een 20 tal km gewandeld, voldaan zaten we dan ook lekker in de boot terug. klaar om uit te stappen, wachtten we tot de boot aanlegde. dat gebeurde niet, en de boot ging snel verder naar de volgende halte. bleek dat er twee mensen snel afgestapt waren, en de kapitein dacht dat iedereen klaar was; hij had geen rekening gehouden met de andere 10 mensen die er ook wel graag vanaf wilden. zo belandden we dus in auckland, en gingen weer met de volgende boot vol lachende passagiers weer terug.

's avonds hebben we onze voorraad barbeque vlees en vis opgegeten.de tonijn die joost had gevangen smaakte het beste, en de vergeten lamsbiefstuk viel ook goed in de smaak.

gisteren dan hebben we auckland bekeken, maar we kwamen er al snel achter dat we meer van de natuur houden, en dat auckland voor ons niet zoveel te bieden heeft. we belandden dus al snel in het aquarium, met veel grote roggen, het voeren van de haaien, en de antarctica tocht langs pinguins. gisteravond dan de camper ingepakt, en nu staat hij klaar om in te leveren straks, maar niet voordat we nog een klein wandelingetje door de stad gemaakt hebben.

morgen rond dit uur zitten we in sydney, waar we onze 7 uur overstaptijd voor de vlucht naar bangkok gebruiken voor een stadswandeling, langs de opera house en nog zo meer van die dingen. onze plannen voor thailand hebben we wat aangepast, na aankomst in bangkok morgenavond vertrekken we de volgende ochtend direct naar de stranden van phuket, ipv in bangkok te blijven. zo omzeilen we eventuele problemen, en in phuket denk ik dat er ook wel genoeg te doen is.

Ziezo, dat is weer een heel verhaal, bij jullie is het voorjaar ook begonnen inmiddels,

groeten uit Auckland, Elvira en Joost

Mathijs

Ook al had ik al veel verhalen gehoord via de telefoon en via de sms vind ik het iedere keer weer heel erg leuk om de verhalen te lezen (komt denk ik toch door de leuke manier zoals jullie het schrijven).
Jullie hebben er zeker voor gezorgd dat ik een keer nar Nieuw Zeeland wil, dus jullie voorstel staat!

En nu ben ik erg benieuwd naar de verhale van Thailand (wel jammer dat jullie niet in Bangkok zijn geweest). En ja Joost, ik kan niet wachten totdat ik daar ook heen kan gaan!! EN er nu al zin in en dat al wel helemaal zo zijn naar jullie (eerste) verha(a)l(en) en de foto's natuurlijk!!

Tot "snel"dan maar weer!