joostenelvira.reismee.nl

De Kepler Track

Dag lieve kijkbuiskinderen!

Terwijl jullie vannacht lekker hebben liggen slapen, hebben wij alvast maandag 16 maart gebruikt om de Kepler Track te beeindigen. we zijn namelijk afgelopen vrijdag begonnen aan deze rondwandeling van 69 kilometer. hierover straks meer.

sinds we jullie vorige week hebben achtergelaten bij Mount Cook, in de regen, hebben we alweer van alles meegemaakt. De dag na de regenbui was het weer mooi en lekker weer, en hebben we een wandeling gemaakt naar een gletsjermeer, met ijsbergen erin, en uitzicht op de sneeuw j(sneeuwgrens 700 m!), naast Mt Cook. De top zat in de wolken, maar tussen de sneeuwvlokjes door was het een mooie wandeling.

Vervolgens tuften we door naar Queenstown, the adrenalin capital! Allereerst naar de adventureshop, waar joost na zeer veel twijfelen een mooie rugzak had gekocht. Maar toen hij drie minuten op straat liep met het ding, sloeg de twijfel opnieuw toe; gevolg is dat hij de volgende dag toch de andere variant heeft genomen. verder in queenstown hebben we direct bekeken welke activiteiten we toch wel wilden doen; in dit geval de canyoning tour in de ochtend, en de shotover jet in de middag.

De canyoning begon met flink aankleden in allerlei lagen wetsuits. met de sneeuw op de bergen in de verte, en een groot meer om te beginnen, konden we niet genoeg laagjes aan hebben. een flinke klim de berg op maakte ons lekker warm, maar toen de sprong in het koude water, brrrrrrrrrrrr............... al maakte de adrenaline van de sprong van 10 m hoogte toch wel weer een boel goed. leuk was het, verder nog allerlei rare sprongen gemaakt, glijbanen ook, abseilen en nog gezwommen ook. en uiteindelijk viel de temperatuur best mee.

na een beetje opgewarmd te zijn, gingen we 's middags met een bus naar de shotover jet. dit is een kleine speedboot op straalmotoren die door nauwe kloven vaart, en je hebt af en toe ook echt het gevoel dat de boot niet 2 cm langs derotswand vaart, maar er tegenaan botst. lekker nat van het draaien met 360 graden werd je ook wel, dus dit was ook wel weer eens leuk.

genoeg adrenaline, we reisden door naar het zuiden van nieuw zeeland, waar we nu nog steeds zijn, in Te Anau. de wandeling van 3 dagen kwam precies overeen met de weersverwachting, die enkele dagen met minder regen voorspelde, maar wel een anticycloon; maar dat betekent hier blijkbaar goed weer! dat hebben we gemerkt.

de eerste dag naar de luxmore hut meer dan 1000 m geklommen, totdat we vanuit de hut over de wolken keken. je kon nog een tour door de grotten maken, echt nieuw zeelands toeristisch: neem zelf een zaklamp mee, liefst twee per persoon, en je kan 2 km de grot in. verder staat er een pijltje ingang en dat is het. we raakten niet verder dan 200 m, omdat onze zaklampen niet goed genoeg waren.....

in de hut geslapen op een grote zaal, vol snurkende mannen etc (zelf invullen). Wij waren zo slim geweest om de nieuwe rugzak van joost vol te stoppen met: twee lakens, een heel dekbed, en 2 kussens (de matras paste er net niet in). 's Nachts heeft joost de harige arm van zijn Israelische buurman enkele keren moeten verwijderen, maar vooruit, dat maak je ook niet vaak mee.

de volgende dag een alpiene tour in stralend weer. de hele dagt boven de boomgrens, over bergkammen en met een prachtig uitzicht, en de wolken onder ons, die langzaam oplosten. lekker doorgestapt, kwamen we om 2 uur 's middags al aan bij de iris burn hut. als eerste! we konden lekker een bedje kiezen. vervolgens een lekkere wandeling naar de rivier en waterval, waar we een zeer frisse duik hebben genomen, vervolgens werden we weggejaagd door zandvliegjes. deze krengerige beestjes zijn er de oorzaak van dat dit deel van nieuw zeeland dunbevolkt is; ze steken niet, nee, ze happen gewoon een stuk vlees uit je, ze bijten dus. de enige oplossing is DEET, dat werkt gelukkig.

vandaag dan, toen jullie allemaal lekker gingen slapen, zagen we nog mooie bergpapegaaien, kea's. we hebben een mooie terugtocht gemaakt door een vallei waar de nevel nog hing (het was ook nog maar half acht), en door een echt lord of the rings bos. foto's volgen, want die krijgen we hier niet op de computer gezet. schitterend. veel sneller dan gepland waren we al bij het volgende punt, en ook snel door naar het eindpunt, waar een busje ons kwam ophalen.

nu op de camping, met stroom, douche, en internet. vanavond nog even genieten van het mooie weer, want als we de weersvoorspelling moeten geloven, is het voorlopig afgelopen met de zon.

morgen met een boot door de wateren van milford sound, en dan trekken we weer terug naar boven, langs queenstown, via de gletsjers, misschien een skydive, terug naar christchurch, en dan naar het noorden.

Ziezo, tijd voor een lekker barbeque-maaltje met glaasje wijn (we hebben geen jetlag, want het gaat ons prima af om wijn te drinken op het moment dat jullie bijna gaan ontbijten (eye opener))!

Groeten!

Peter en Lianne

Mooie dingen dat jullie daar meemaken, ben benieuwd naar de foto's!