joostenelvira.reismee.nl

1 jaar in Nieuw-Zeeland!

Reismee verslag

Dag iedereen,

Het is inmiddels alweer zo lang geleden dat we nog een stukje op onze site gezet hebben, tijd voor een update.

Ons laatste verslag eindigde bij onze grote vakantie in februari, door het Zuidereiland..

In maart van dit jaar zijn we verhuisd naar onze nieuwe praktijkgebouw in Alexandra. Het is een modern gebouw, waar alle 4 de praktijken samen in zitten. Er is ook een apotheek, en af en toe komen er specialisten om ook consultaties te doen. Een grote vooruitgang vergeleken met het woonhuis waarin de praktijk eerder gevestigd was. In eerste instantie was de uitstraling van onze nieuwe praktijk toch nog wat suf, doordat alle stokoude meubels mee verhuisd waren. Het kwam er op neer dat de meubels alleen zo geplaatst konden worden dat je met je rug naar de patiënt zou moeten zitten, en om elkaar heen dansen om naar de deur te komen. Uiteindelijk hebben we hier gelukkig wel grote verbeteringen kunnen aanbrengen, en werken we nu in een praktijk waar de uitstraling past bij die van het nieuwe gebouw.

Joost werkt nog altijd 4.5 dag per week, ikzelf 3 dagen. Dat bevalt goed, als zou Joost ook wel een dagje willen minderen, het is voorlopig toch te druk. De weekends die we vrij hadden in de afgelopen maanden hebben we stuk voor stuk gebruikt om de omgeving te verkennen. Er is hier zoveel te bekijken en te wandelen, hotels zijn niet duur, en het weer is hier bijna altijd mooi. De winter was dit jaar helemaal niet streng. Tot begin juni konden we 's middags buiten lunchen, toen kwamen er 6 weken met flinke vorst 's nachts. Lekker winterweer, en bijna elke dag strakblauwe hemel en het zonnetje erbij. Eind juli begon het weer warmer te worden overdag. Geregeld vriest het nu 's nachts nog een graad of 4-5, en overdag stijgt de temperatuur al naar een aangename 21 graden!

Gelukkig hebben we een goede houtkachel in ons slecht geïsoleerde Kiwi-huis. Een elektrische deken in de slaapkamer is ook geen overbodige luxe. Er valt hier nog een boel te verbeteren aan de huizen, zelfs nieuwe huizen worden gebouwd met dunne muren en enkele beglazing!

In juli zijn we nog gaan skiën in Wanaka, hier vlakbij. Het skiseizoen duurt hier maar 8 weken, en er zijn een paar gebieden, met 2-4 liften. Leuk voor een dagje, mooie uitzichten, en makkelijk om vanuit Alexandra naar toe te rijden.

Ook in juli zijn we nog 4 dagen naar een medisch congres in Dunedin geweest. Ze worden niet gesponsord hier, dus het was een dure aangelegenheid. In ieder geval, de kennis is weer up to date, alle punten zijn binnen, en het was wel eens leuk om een paar dagen in een stad (ook weer relatief, want zo groot is het niet) te zijn. Elke avond hebben we een ander restaurant geprobeerd, en we hebben ook alle winkels uitgebreid bekeken in de vrije tijd. Alexandra heeft alles wat je normaal gesproken nodig kunt hebben, maar het was een leuke afwisseling.

Begin augustus hebben we onze contracten met de praktijk verlengd. We hebben nu een contract voor onbepaalde tijd. Dat is gemakkelijk; als we besluiten terug te willen naar Europa, dan kan dat zonder probleem, maar zolang we het hier naar onze zin hebben, kunnen we hier in Alexandra blijven werken. Ons eerste jaar hier is prima bevallen. Het salaris weliswaar lager dan in Europa (maar voor Nieuw-Zeelandse begrippen verdienen we veel), maar we wonen hier erg fijn, de mensen en de omgeving geven ons veel plezier, en de omgang met de patiënten is echt leuk. Olivier heeft al een paar gebreide truien en mutsen van dankbare patiënten!

Verder zijn we nog lid geworden van de lokale wandelclub. Elke week op zaterdagmiddag vertrekken we met 50-80 mensen in een oude schoolbus om te gaan wandelen. Soms een rondje, soms staat de bus op een ander eindpunt weer klaar. Het is dolle pret, en we de wandelingen gaan vaak over privé terrein, schapenfarms en soms ook mooi door de bergen. Plaatsen waar we anders niet zouden komen. Er zijn drie groepen die wandelen in verschillend tempo (groep 3 wordt ook wel de ‘walkie talkie'groep genoemd, niet zo snel dus, maar in onze groep zit het tempo er flink in. Dan zijn er ook nog een aantal die wandelen te langzaam vinden en die rennen een route. Aan het einde staat er een enorme bak met thee klaar, en iedereen neemt wat (meestal zelfgebakken) lekkers mee om te eten. We hebben er al mooie plaatsen mee bezocht, en het is een gezellige bezigheid. Jammer dat het alleen in de winter en voorjaar is, in de zomer is het hier te warm, maar vooruit, we zijn toch al een heel aantal keer mee geweest.

We hadden verwacht dat de winter hier lang en koud zou zijn, en met die gedachte boekten we eerder dit jaar een reis naar Samoa, midden in deze lange koude winter. Nou ja, het weer viel dus goed mee, en zo vertrokken we op een stralende zaterdag naar tropisch Samoa. 4 uur vliegen vanaf Nieuw Zeeland is daar een constante jaartemperatuur van 30 graden. We vlogen een dag terug in de tijd, want het eiland ligt net over de datumgrens. Vertrek op zaterdag, aankomst ter plekke op vrijdag, opletten met de boekingen voor hotels dus!

Het is nog vooral doe het zelf toerisme, maar het eiland is prima uitgerust voor toeristen. We hebben een auto gehuurd, en zo in 2 weken het eiland rondgetoerd en van alles bekeken. 2 jaar geleden was er een tsunami, waardoor een stuk van de zuidkust volledig was verwoest. Dat was nog goed te zien, veel was weer opgebouwd, maar veel mensen kozen ervoor op een andere plek te gaan wonen. Olivier vond het strand en de zee eerst helemaal niets, maar na een tweede kennismaking was hij er niet meer weg te krijgen. Alle golven werden aangewezen en als drankje beviel een kokosnoot met een rietje erin prima.

De laatste dagen hebben we er doorgebracht in ‘Virgin Cove', een werkelijk paradijselijk plekje met hutjes direct op je eigen strandje. Lekker warm water, in de verte sprongen de walvissen soms uit de zee, meer hadden we niet nodig.

Terwijl wij in Samoa van de zomer genoten kreeg Nieuw Zeeland dan toch nog winters weer. Zoals jullie misschien gehoord hebben waren een boel vliegvelden en wegen gesloten, en ook in Alexandra waren scholen en winkels 2 dagen dicht! Dat hebben we net weer lekker gemist.

Nu is het echt voorjaar, iedereen is zijn tuintje alweer aan het sproeien (het regent hier ongeveer 6 volle dagen per jaar, 350 mm in totaal), gras is gemaaid, de aardbeiplanten en aardappels zijn geplant, we proberen dit jaar onze groentetuin volop te gebruiken. Op de bergen hier omheen ligt nog sneeuw, een mooi gezicht als je buiten zit.

Gisteren zijn we naar een fundraiser geweest, een geldinzameling voor de lokale kanoclub. Ze gaan deelnemen aan de Australische kampioenschappen, en hebben geld nodig. Ze hadden een prachtig diner georganiseerd, met een spreker over avontuurlijke expedities. We hadden een leuke avond, voor 25 euro! Laatst zijn we met deze club voor ook zo'n actie wezen raften, superleuk, en de rivieren zijn hier zo wild dat je liever niet uit de boot valt (en het water is ook niet aantrekkelijk warm).

Zoals jullie lezen zijn we hier nu al goed ingeburgerd. We hebben het hier naar onze zin, en verwachten nog bezoek van de ouders van Joost volgende maand. We kijken er al naar uit.

En verder,.... verwachten we nog gezinsuitbreiding eind februari 2012!

Veel groeten vanuit Alexandra,

Elvira, Joost en Olivier

tante Mary

Afgelopen donderdag waren we bij jullie (schoon)ouders om het nieuwe huis te bewonderen. Trots hebben zij ons alle filmpjes van Olivier laten zien. Wij "beklaagden" ons er toen nog over dat wij al zo lang niets meer van jullie gehoord hadden! Kennelijk werkt telepatie ook over de halve aardbol heen! Heel fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie het zo naar je zin hebben in Nieuw-Zeeland. het is ook zo'n prachtig land en er is ook zoveel te zien en te beleven dat jullie voorlopig nog genoeg hebben om naar uit te kijken. Nemen jullie Olivier mee op jullie wandeltochten? Zo te zien wordt hij al een aardige vracht om mee te sjouwen. Met nog een broertje of zusje erbij zal dat wel wat dat betreft enige beperkingen met zich meebrengen. Maar daar weegt het feit dat jullie er weer een kindje bij krijgen natuurlijk ruimschoots tegenop!

Jorrit, Joelle en David

Wat een leuke verhalen en prachtige foto's weer, jullie hebben het er duidelijk erg naar je zin!
En gefeliciteerd met de zwangerschap, leuk dat Olivier er een broertje of zusje bij krijgt zeg!
Intussen heb ik (Joelle) net de opleiding tot kinder- en jeugdpsychiater afgerond en kan ik vanaf okt aan mijn 'werkend' leven beginnen. Eerst nog even lekker met vakantie, 'gewoon' 2 weken Drenthe; maar met speeltuin en zwembad vlakbij dus David zal zich wel vermaken.

Leuk om zo weer op de hoogte te zijn. Groetjes,

Jorrit, Joelle en David.

armand

hoi familie joost en elvira,

fijn om weer update te krijgen van jullie, heb alle fotos en verhaal gelezen en genoten. veel succes en plezier daar in nieuw zeeland, laat het jullie goed gaan..

ps1 en dan het tofste aan het einde, het 2e kindje komt eraan, goeie zwangerschap gewenst!!
ps2 joost ziet er erggg fit uit, sport ie zoveel daar??
grtj armand

Rogier en Karolina

Hoi Elvira en Joost,

Wat leuk om weer wat te lezen over jullie en fijn dat het zo goed gaat.

Natuurlijk een goede zwangerschap gewenst.

Groeten uit Rotterdam

Rogier en Karolina

Marie-Elise

Hoi Joost en Elvira,

Leuk om jullie verhaal te lezen en van harte gefeliciteerd met het goede nieuws.

Groet uit Deventer van Marie Elise